07:13

Lato - Karl Ove Knausgård


Knausgård uczy nas skupienia na codzienności i dostrzegania w swym otoczeniu tego, co niezwykłe. Jego życie nie jest wcale ciekawe ani fascynujące, dni upływają mu na pisaniu, gotowaniu, wożeniu dzieci na kursy i do znajomych. Tym, co jego książki czyni zaś wyjątkowymi, jest umiejętność obserwacji i przelewania myśli na papier. To nie to, co go otacza jest inne, to jego spojrzenie na przedmioty czyni je odmiennymi.

"Mówimy, że coś ma znaczenie, jakby sens był czymś, co dana rzecz otrzymała w prezencie, ale wydaje mi się, że w rzeczywistości jest odwrotnie: to my nadajemy znaczenie temu, co widzimy". 

Podsumowujące pory roku Lato, łączy w sobie cechy wszystkich wcześniejszych tomów serii. Rozpoczyna się krótkimi historiami o przedmiotach i zjawiskach, by wraz z początkiem czerwca przybrać formę, tak lubianego przeze mnie dziennika - mnóstwo przemyśleń i wspomnień z lat dzieciństwa - wielu to pewnie znudzi, ja od czasów Tove taką formą się zachwycam.

Przy okazji opisywania każdej z książek, pojawia się pytanie: ile z jego tekstów jest prawdą, a ile wytworem wyobraźni? Może dobrą odpowiedzią będzie ten fragment z dziennika: "jestem absolutnym, ponadprzeciętny smutasem, wykraczającym poza normę introwertykiem, o przeciętnej fantazji, za to wyjątkowej uczuciowości. Innymi słowy: jestem słaby w zmyślany, niezły w odczuwaniu".  

Przekonajcie się sami, jaki człowiek wyłania się spośród tych myśli.

Karl Ove Knausgård "Lato"
Ilość stron: 460
Wyd. Literackie
Ocena: 5/6

4 komentarze:

  1. Widze, że książka do łatwych lektur nie nalezy, ale to nie szkodzi, gdyż bardzo chciałabym sie z nią zmierzyć. Lubię odkrywać ludzkie sposoby patrzenia na swiat.

    OdpowiedzUsuń
  2. hmmm, wygląda to ciekawie. Chyba bardziej do refleksji i przemyślenia, ale czasem warto zwolnić tempa i pomyśleć...

    OdpowiedzUsuń
  3. W sumie chciałabym spróbować którejś z książek autora, jestem ciekawa, czy przekonałyby mnie opowieści tego typu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapowiada się ciekawie no i zdjęcia są rewelacyjne.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Varia czyta , Blogger