20:45

Gwiazda poranna - Karl Ove Knausgård


Zatrzymałam się i znów spojrzałam na gwiazdę. Trudno było oderwać od niej oczy. Była tak wielka, że rozświetlała ciemność na ziemi. Lekko błyszczały korony drzew, dachy domów, trawniki wokół mnie”. 

Opowieść o ludziach, których łączy wisząca nad ich głowami gwiazda. Zagadkowe zjawisko na niebie, lecz mające wpływ na życie toczące się na ziemi.   

Gwiazda na jednych sprawdza szaleństwo, innym odbiera pewność siebie, a kolejnym nie pozwala odejść. Zdaje się, że pod wpływem jej światła, śmierć traci swoje moce, a ludzie odważają się na niecodzienne kroki.  

Książka typowo Knausgårdowa, czyli skupiona na detalu, prozaicznych czynnościach oraz wnętrzu postaci. To rozmyślania i monologi z samym sobą stają się jej osią, tylko, że tym razem nie rozumiem doboru bohaterów i ich mnogości. Losy każdego biegną równolegle, domagając się choć kilku punktów stycznych, przez co ta historia, to bardziej sceny z życia, a nie ciągłość fabularna i tego mi w książce najbardziej brakowało. Knausgård potrafi opisywać zwykłe życie i zwykłych ludzi, tak, że czyni ich wyjątkowymi. 

Gwiazda poranna to książka dobra, lecz Karl Ove potrafi tworzyć rzeczy wybitne...   

Trochę dramatu, trochę thrilleru, dużo pytań i tajemnic. 


Karl Ove Knausgård "Gwiazda poranna"
Ilość stron: 720
Wyd. Literackie
Ocena: 3,5/6

4 komentarze:

  1. Teraz po prostu muszę przeczytać tę książkę! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam Ove Knausgård, ale na razie nie kupię tej książki. Dla mnie za droga:(.

    OdpowiedzUsuń
  3. Varia, czytałaś tego autora "Wszystko ma swój czas"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeszcze nie, ale już do mnie jedzie :)

      Usuń

Copyright © Varia czyta , Blogger