14:54

Pamiętniki Wampirów: Księga 2 - L. J. Smith


Po dramatycznych wydarzeniach na cmentarzu, Elena trafia w zaświaty. Niestety, nawet tam nie może czuć się bezpiecznie. Uwięziona przez pierwotną siłę, stara się nie dopuścić by skrzywdziła ona również jej przyjaciół. Wykorzystując nadprzyrodzone zdolności Bonnie, nawiązuje kontakt z dziewczynami i braćmi Salvatore. Decydują się wspólnie stanąć do walki, ale to co najgorsze, dopiero ma nadejść.
                       
Księga 2 w znacznej mierze skupia się wokół drugiego z braci Salvatore - Damona. Po tragedii, jaka spotkała Elenę, Stafano postanawia się wycofać. Wyrusza w podróż do miejsca, gdzie ma nadzieję na nowo stać się człowiekiem. Wykorzystujący sytuację Damon, na swój daleki od uczciwości sposób, przejmuje rolę opiekuna Eleny. W kontakcie z dziewczyną budzi się w nim dotąd nie znana, bardziej ludzka część natury. Wampir ukazuje nam swoje rozterki, wątpliwości oraz emocje, i choć stan ten nie trwa zbyt długo, to wystarczy by zacząć się zastanawiać, co tak naprawdę nim kieruje i jaki jest jego ostateczny cel.

W porównaniu do swej poprzedniczki, druga część jest dużo bardziej mroczna i zagadkowa. Balansuje na granicy rzeczywistości i sennej mary. Liczne „metamorfozy” Eleny, jej wędrówki między wymiarami oraz ogrom mistycznych postaci czynią ją czymś na pograniczu fantasy i powieści grozy.

Po przeczytaniu tej Księgi odnoszę jednak wrażenie, że autorka zbyt wiele pomysłów chciała za jednym razem wcielić w życie. Nagromadzenie nowych postaci, mieszanie wydarzeń i miejsc akcji sprawiają, że po pewnym czasie czytelnik nie wie, o co właściwe tu chodzi. Wydaje mi się, że Lisa Jane Smith zagalopowała się w takie rejony wyobraźni, gdzie niekoniecznie powinna się zapuszczać. Mam tu namyśli przede wszystkim ostatnią część zatytułowaną „Uwięzieni”. Malaki, lisołaki, przenikanie się światów oraz czasu. Za dużo tu tego i zaczyna to trącić lekkim kiczem. Może w przypadku, gdy tomy Pamiętników były publikowane osobno nie zwracało się na to takiej uwagi, ale w połączonym wydaniu za dobrze to nie wypada.

W tym momencie zaczynam po części rozumieć, dlaczego książka ma tak wielu przeciwników. Jednak mimo to nadal obstaje przy swoim. Bez wątpienia w zestawieniu z Księgą 1, jest to część słabsza i bardziej naciągana, lecz nadal całkiem nie źle się to czyta. Nie jest to ambitna literatura, ale kto powiedział, że wszystkie książki muszą takie być?

Uważam, że jest to świetna pozycja dla pasażerów autobusu, tramwaju oraz wszelkich innych środków lokomocji, jak i uczestników nudnych wykładów. Czyta się bez wysiłku i nie wymaga tony skupienia. Ot,  dobry środek dla zabicia czasu.

Książkę recenzowałam dla serwisu Kostnica.

L. J. Smith „Pamiętniki Wampirów – Księga 2: Mrok, Powrót o zmierzchu, Uwięzieni”
Ilość stron: 576
Wyd. Amber
Warszawa 2011
Ocena: 4/6

39 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak już zapoznam się z 1 tomem pewnie sięgnę też i po ten . Wydaje mi się ,ze często tak jest ,że kolejne części serii są pisane na siłę, ale czasami jest też odwrotnie , więc chyba zasady na to nie ma ;D

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. >> dm1994: Druga księga jest trochę przekombinowana, ale jeżeli podchodzi się do niej z dystansem to nie ma tak źle.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeżeli to przeczytam, to dopiero po I tomie xD

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie za bardzo dla mnie, ale może po nią sięgnę (i po resztę tomów)

    OdpowiedzUsuń
  6. Najpierw muszę przeczytać pierwszą części wtedy zobaczę czy się skuszę na dalsze ;p

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja już czekam na ostatni tom tej serii. ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. >> Alannada: warto spróbować. zawsze można książkę odłożyć.

    >> Bujaczek: jeżeli masz na myśli 'Pamiętnika Stefano' to czytałam fragment na końcu tego wydania. Zapowiada się nie najgorzej :)

    OdpowiedzUsuń
  9. hmm czytając recenzję myślałam, w pierwszej połowie, że może jednak się zdecyduję, choć jestem przeciwniczką tych tomów. Jednakowoż czytając drugą część, gdzie napisałaś, że wszystko się zmienia, nie zmienię zdania i nadal jestem nieprzekonana.

    hehe myślałam, że Damon nigdy się nie zmieni na bardziej ludzkiego ( oglądałam kilka odcinków serialu)

    OdpowiedzUsuń
  10. >> Magia słowa pisanego: w przypadku Damona powiedziałabym, że cierpi on na zaburzenia dwubiegunowe ;) raz jest bezwzględnym mordercą, a innym razem odzywa się w nim stłumione sumienie. w serialu ma podobnie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja już od jakiegoś czasu poluję na tę książkę, jednak co chwilę mam jakieś niespodziewane wydatki... Więc jest przewidziana dopiero na środek marca... Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  13. Serial przypadł mi do gustu, więc nie może być inaczej z książką:). Na pewno do niej zajrzę. Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  14. a ja się przed wampirami wzbraniam ręcami i nogami... ot co
    :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jedyne, co mogłoby mnie przyciągnąć do ponownego starcia z prozą Smith, to nowe filmowe okładki, które mi osobiście się bardzo podobają. :D Bo czytałam kiedyś 1 część 1 księgi ("Przebudzenie" bodajże) i sama historia nie wzbudziła we mnie żadnych większych pozytywnych wrażeń.
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Pamiętniki Wampirów dla mnie isteniają tylko w formie serialu, książka jest okropna, ogólnie nie przepadam za książkami J.L Smith, do wielu podchodziłam, ale za każdym razem odkładałam, jedyną jej książkę, gdzie przeczytałam więcej niż połowę jest "Wizje w mroku"

    OdpowiedzUsuń
  17. Ojjj już od dawna poluje na całą serie i z przyjemnością ją przeczytam ;)

    zapraszam do mnie [http://kochane-ksiazki.blogspot.com/]

    ps dodaje twój blog do linków będę tu często zaglądać ;D

    OdpowiedzUsuń
  18. Hmm. niektórzy piszą, że książka jest głupia, a serial o wiele lepszy, a inni, iż ksiązka jest lepsza. Sama nie wiem... Pogubiłam się trochę... W każdym bądź razie dam sobie spokój...

    OdpowiedzUsuń
  19. Recenzja bardzo dobra jednak nie przepadam za tą serią książek od samego początku więc w tym przypadku również po nią nie sięgnę .

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja również. Zabijać czasu nie muszę, bo go wcale nie mam. A dobę próbuję na siłę rozciagnąć, aby czytać książki, które czekają i czekają.

    OdpowiedzUsuń
  21. Moim zdaniem pani Smith pisała te części na siłę i dla kasy. Totalnie bez sensu, jak na mój gust i byłam bardzo zła - no bo jak można spieprzyć taki temat ?

    OdpowiedzUsuń
  22. o kurcze, ale fajnie Ci ! A ja ciągle poluję :>

    u mnie nn :)
    [ pamietnik-czytania.blog.onet.pl ]

    OdpowiedzUsuń
  23. o i teraz przyjdzie mi się zastanowić, czy sięgać po 1 tom, skoro drugi jest już dużo słabszy... co będzie dalej? Skoro książek jest 6, zaraz okazać się może, że jedynie 1 była warta zachodu... cóż, będzie trzeba się skupić, zastanowić i zdecydować :) Recenzja jak zwykle bardzo fajna :)aaa i ja jestem czytaczem autobusowym :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie przypadła mi do gustu część pierwsza, skoro więc druga jest gorsza- z pewnością nie sięgnę. Średnio przepadam również za serialem na podstawie tych książek- o ile pierwszy sezon nie był najgorszy, o tyle w drugim (widziałam tylko kilka początkowych odcinków) coś zaczęło mi przeszkadzać.
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  25. Super blog ;) Ja zapraszam na mój wielki POWRÓT po ponad roku przerwy wracam z nowymi wątkami !
    Zapraszam na www.droga-do-heaven.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  26. Jakoś mnie nie przekonuje, także raczej jej nie przeczytam :).

    OdpowiedzUsuń
  27. Hej! Fajny blog! Zapraszam cię do odwiedzenia mojego http://vampirediaries-the-game.blog.onet.pl i strony http://vampirediaries.net.pl możesz stamtąd pobrać stworzoną przez fanów grę! Gorąco zachęcam. Jeżeli masz jakieś pytania pisz na mój e-mail lub w komentarzach na blogu . Do zobaczenia na grze ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Hej..super blog..ja już czytam 3 tom..uwielbiam TVD..zapraszam do mnie : www.otrahistoria.blog.onet.pl i mam nadzieje że bd mnie informować o NN

    OdpowiedzUsuń
  29. Ja czytałam już I tom i przyznam początek z deka nudny, ale później miodzio. Mam zamiar zakupić II tom bo ciekawi mnie co dalej, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  31. Te ksiązki sa bardzo fajne :P
    czytan 3 tom :p
    ksiazka to zupełnie co innego niz serial:
    Poniewaz w serialu jest wszystko zmienione nic nie jest tak jak w ksiazce nawet nazwiska sa inne a Elena ma siostre a nie brata:P ale i tak lubie ksiazke i film:"P^^
    zapraszam do mnie
    http://pamitnikiwampirow12145.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  32. http://www.vampirediaries-xaa.pun.pl/forums.php

    FORUM DLA FANOW TVD | PAMIETNIKOW WAMPIROW

    OdpowiedzUsuń
  33. Fakt czytałam tą książkę i pod koniec nie rozumiałam o co chodzi

    OdpowiedzUsuń
  34. Dla mnie serial jest o wiele lepszy. Księga druga jest przekombinowana i momentami dziwna.

    OdpowiedzUsuń
  35. W pierwszej czesci pamietnikow Elena umarla i trafiła w zaswiaty,a Damon i Stefano
    Wyjechali z miasta.

    OdpowiedzUsuń
  36. 1 tom był super i chętnie sięgne po drugą część nawet jeśli nie ma najlepszej recenzji c:
    Aczkolwiek chciałam się dowiedzieć coś o drugim tomie bo jak Elena zgineła to o czym będą dalsze części i dalej nie wiem :/ jedyne co się powiedział to to że Elena będzie wędrować między światami

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Varia czyta , Blogger