14:24

Pamiętniki Wampirów: Księga 3 - L. J. Smith

Elena, Matt i Damon ruszają na pomoc więzionemu Stefano. Aby go uwolnić muszą odnaleźć bramę do podziemnego świata, a tam z kolei odszukać dwie połówki lisiego klucza. Mimo starannie przygotowanego planu, powodzenie całej akcji staje pod znakiem zapytania. Czy uda im się wypuścić Stefano i jak zakończą się losy naszych bohaterów? Tego wszystkiego dowiemy się z trzeciej księgi Pamiętników Wampirów.

Już sam tytuł niniejszej książki - Dusze Cieni - wydał mi się na tyle interesujący, że nadzieje wiązane z serią odżyły na nowo. Po całkiem niezłej części pierwszej, nie do końca udanej drugiej, księga trzecia ponownie zaskakuje i to na plus. Oceniając ją całościowo mogę przyznać, że jest to nieźle napisana powieść fantasy, a wyobraźnia pani Smith nareszcie podążyła właściwą drogą.

Mamy tu frapujące sceny podziemnego świata, którym włada wojna, przemoc i tyrania. Jest to kraina niewolników oraz zadawania cierpienia dla samej tylko przyjemności, a równocześnie i ojczyzna istot obdarzonych wielkimi mocami. W książce spotykamy niezwykle plastyczne opisy architektury, w tym okazałych pałaców, a obok tego dzielnic wiecznego ubóstwa i brudu. Temu wszystkiemu towarzyszy niepokojąca atmosfera nieprzemijającego zmierzchu sprawiająca, że Dusze Cieni czyta się niemalże jednym tchem. Śmiało mogę przyznać, że jest to część, która zrobiła na mnie najlepsze wrażenie. 

W „Mrocznym Wymiarze” ponownie spotykamy bliźnięta kitsune – Misao i Shinichiego, którzy kradną wspomnienia Damona. Niewolnicę Ulmę, odgrywającą w życiu bohaterów jedną z ważniejszych ról, a także wampira Sage’a i dwójkę jego podopiecznych: sporych rozmiarów psa imieniem Miecz oraz nieustraszonego sokoła o imieniu Szpon. 
  
W części tej znacznie więcej miejsca poświęcono Damonowi, z którym to Elena spędza teraz zdecydowaną większość swojego czasu, co z kolei przekłada się na żywione do niego uczucia. Dziewczyną zaczynają targać wątpliwości, którego z braci Salvatore kocha tak naprawdę. Zaangażowana emocjonalnie w uwolnienie mieszkającego w Damonie chłopca, zaczyna coraz bardziej się w nim zatracać.

Jedyne co mnie w Duszach Cieni irytowało, to dialogi Eleny ze Stefano i zwroty typu: mój aniele, najdroższy, zawsze będę cię kochać... Za dużo, za słodko i zdecydowanie nie dla mnie. Na szczęście Stefano w tej części pojawia się na tyle rzadko, że na uporczywe fragmenty można tylko pobieżnie rzucić okiem i jednocześnie nic przy tym nie stracić. 
  
Słowami zakończenia mogę tylko dodać, że przeszukując internet natknęłam się na informację, że nie jest to jeszcze koniec cyklu. Co jest akurat dla mnie dobrą nowiną, ponieważ nie wyobrażam sobie, żeby autorka mogła niecnego Damona zostawić „w takim” położeniu. Trzeba mieć tylko nadzieję, że Północ – bo tak ma nazywać się dalsza część – będzie równie dobra, jak nie lepsza od swej poprzedniczki. A obecnie nie pozostaje mi nic innego, jak polecić wam wszystkim Dusze Cieni.


Książkę recenzowałam dla serwisu Kostnica.


L. J. Smith „Pamiętniki Wampirów – Księga 3: Dusze Cieni”

Ilość stron: 602
Wyd. Amber
Warszawa 2011
Ocena: 5/6

25 komentarzy:

  1. Ciągle nie mogę się przekonać do tych książek. Ale przecież ludzie powinni próbować nowych rzeczy. Czasem dzięki temu odkrywamy swoje pasje, a w tym wypadku... być może ulubione książki. No cóż, zobaczymy, jak to się ułoży ^ ^

    OdpowiedzUsuń
  2. O proszę ;) A ja myślałam, ze na tym zakończy się cały cykl, bo w sumie takie były założenia. W każdym bądź razie ciesze się niezmiernie na mysl o ewentualnej kontynuacji

    OdpowiedzUsuń
  3. będę płakać. Serio. Bardzo bardzo bardzo płakać. Bo ja jednak chcę całość przeczytać. Czyli czekają mnie kolejne, kolosalne wydatki. A wszystko przez Varię... super...

    OdpowiedzUsuń
  4. a ta pozycja znajduje się na liście "do przeczytania" bo koniecznie muszę się dowiedzieć, dlaczego wszyscy się rozpływają nad "Pamiętnikami wampirów"

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam i bardzo mi się ta część podobała;) Teraz wyczekuję następnej części:)

    OdpowiedzUsuń
  6. >> Deline: nie ma sensu przymuszać się na siłę. gdy przyjdzie właściwa chwila książka sama wpadnie do ręki :)

    >> Lena 173: trzecia księga zbyt dziwnie się dla mnie kończyła więc musiałam wygooglować jak to właściwie z tym jest.

    >> Sil: rozejrzyj się po bibliotekach. ta seria jest na tyle znana, że na pewno będzie dostępna. a nawet jeśli nie, to wydawanie pieniędzy na książki to przecież sama radość ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mimo wszystko poczekam na coś innego;) Choć może i sięgnę, po mnie to się wszystkiego można spodziewać;P

    OdpowiedzUsuń
  8. Na półce aktualnie mam księgę 1 i 2, ale z pewnością 3 tez się znajdzie ;P
    Film pokochałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja przeczytałam dwie pierwsze księgi, pierwsze trzy były do przeżycia, nawet fajne, ale z każdą kolejną, ledwo co przeżywałam, już nie wspomnę o momencie kiedy pojawiły się bliźniaki. Nadal jednak rozpatruje powrót do tej serii.

    OdpowiedzUsuń
  10. Serial bardzo mi się spodobał, więc i z książką nie może być inaczej:). Na pewno przeczytam, choć jeszcze nie wiem kiedy. Pozdrawiam!!!

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja poluję na drugą księgę, bo pierwszą mam za sobą ;) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. >> Patsy: w pełni się z Tobą zgadzam. część z bliźniakami jest najgorsza, ale choć pojawiają oni się też tutaj, to całość jest świetnie zgrana.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jakoś mnie ta książka nie przekonuje. Za bardzo zalatuje tu zmierzchem.

    OdpowiedzUsuń
  14. >> Diana xD: pomysł na te książki zrodził się zacznie wcześniej niż pani Meyer pomyślała w ogóle o swoim Zmierzchu ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja też sobie zapiszę, myślę, że na lato będzie idealna - dla odprężenia.
    Tak mi się marzy jakiś urlop...

    OdpowiedzUsuń
  16. ta książka widnieje już na moim MUST HAVE wraz z poprzednimi 2 częściami :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytałam i też byłam zachwycona choć na początku mi nie szło czytanie.
    Też czekam na Północ ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Niestety, mi te książki nie podeszły. Po fatalnej drugiej księdze na pewno nie sięgnę po "Dusze Cieni". Za to czekam niecierpliwie do kwietnia na nowe odcinki serialu ;)

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Wciąż byłam na nie i na nie, po Twoich recenzjach powoli się chyba przekonuje. Tylko szkoda, że jedna część kosztuje ponad 40 zł;/

    OdpowiedzUsuń
  20. Zapraszam na mojego bloga!!!! http://delenatvd.blog.onet.pl/
    Opowiadanie o Wampirach!!

    OdpowiedzUsuń
  21. Zapraszam na nowootwarty blog!
    Jeśli czujesz w sobie wampirzą naturę, zapisz się!
    VAMPAIRO.BLOOG.PL

    OdpowiedzUsuń
  22. Gut .!

    Zapraszam na mojego bloga : http://tale-of-life-nica.blogspot.com/ dopiero się rozkręcam .!
    Będe pisać inne o wampirach.

    OdpowiedzUsuń
  23. A ja juz pierwszą księgę mam na półce, jeszcze brakuje pozostałych, ale z całą pewnością drugą już niedługo zakupię, a trzecią to się zobaczy :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Właśnie czytam Dusze cieni i słyszałam,że jest zajebista.Damon umrze i dobrze mu tak.

    OdpowiedzUsuń
  25. uwielbiam to super ksiazka i ogl serial zajebiste ja najbardziej lubie damona sexi jest i bym chciala zeby byl z elena a stefano niech umrze albo bedzie z ktrin

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Varia czyta , Blogger