07:27

Kocia gwiazda - Gianni Rodari

Nazwanie Kociej Gwiazdy bajką dla dzieci, uważam za spore niedomówienie. To, że jakaś historia opowiada o zwierzakach, a w jej treści znajdują się rymowanki, wcale nie oznacza, że człowieka pełnoletniego nie będzie ona bawić. Może to moja „wina”. Może za duże dziecko wciąż we mnie drzemie, ale czas spędzony z Gannim upłynął mi przednio.

Wierszyki są proste, bardzo przy tym życiowe i w pełni oddające kocią rzeczywistość. Początek oraz finał to krótkie opowiadania, w których wyjaśniony zostaje motyw przewodni. Bo skoro na niebie są węże i ptaki, psy a nawet skropiony, to dlaczego żadna gwiazda nie nosi nazwy kota? Któż jest temu winien? I jak można by to szybko naprawić? Futrzaki mają sposób – umawiają się razem i ogłaszają protest.

Tak fabuła wygląda dosłownie, jednak kiedy dowiemy się, że w akcji biorą udział zarówno koty-koty, jak i koty-osoby, wszystko staje się znacznie głębsze i metaforyczne.

Mały książę to jeszcze nie jest, ale mądrości Rodariemu odebrać nie pozwolę. Będę go bronić i szukać dalszej twórczości – za sympatię do kotów, rozsądek i za piękną formę.


Gianni Rodari „Kocia gwiazda”
Ilość stron: 64
Wyd. Literackie
Ocena: 5/6 

23 komentarze:

  1. Brzmi bardzo sympatycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mądrych książek nigdy dość - nawet tych kierowanych do dzieci! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o mądre ksiażki dla dzieci, tak naprawdę jest bardzo trudno.

      Usuń
  3. Niby dla dzieci, ale nie dla dzieci... ale koty! To mnie jednoznacznie przekonuje xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podpisuję się pod powyższym komentarzem obiema rękami. :)

      Usuń
  4. Dobrze, że masz w sobie dziecko, które potrafi dostrzec słonia, którego połknął wąż zamiast kapelusza :) Ja też bardzo sobie cenię takie książeczki - wiem, że niosą często bardzo dużo mądrości. Poczytaj sobie bajki La Fontaine'a - klasycystyczny poeta powinien przypaść Ci do gustu właśnie dzięki prostocie stylu, a zarazem ogromnemu przesłaniu jego powiastek.
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję za sugestię, zaraz zapoznam się jego twórczością. ostatnio z klasyką coraz bardziej mi po drodze.

      Usuń
  5. Jeśli wpadnie w moje ręce, zaryzykuję i przeczytam. Może odnajdę dzięki niej to moje wewnętrzne dziecko, bo głęboko wierzę, że gdzieś tam jest :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czyli taka dla wszystkich, tak? To świetnie. Bo są książki zrobione niby dla dzieci, ale sa dla dorosłych i takich nie chcę oni czytać, a jest bez sensu dla dzieci. Wiesz, taki nietrafiony target. Chetnie bym tą przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam za ten wpis, ale mam córkę na kolanach i popełniłam same błędy.

      Usuń
    2. ta jest zdecydowanie dla wszystkich. wierszyki są proste i będą łatwo zrozumiałe przez dzieci.

      p.s. przytul córę ode mnie :)

      Usuń
  7. Uwielbiam takie bajki - uważam, że takie opowieści są dobre dla każdego, nie tylko dla maluchów.

    OdpowiedzUsuń
  8. Niedługo moja bratanica ma urodziny, więc chyba "Kocia gwiazda" się nada. Choć z drugiej strony, jest w wieku, kiedy imponują księżniczki, wróżki...

    OdpowiedzUsuń
  9. Hmm... krótka recenzja,a jak potrafi człowieka przekonać do przeczytania książki. Jeśli tylko będę miała okazję to zapoznam się z tą książką.

    (zapraszam do udziału w konkursie organizowanym przez nasz blog: http://caput-alterum.blogspot.com/2014/03/konkurs_25.html)

    Pozdrawiam serdecznie!
    Natalia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie lubię zbytnio się rozwodzić. lepiej w kilku słowach, a jasno i konkretnie :)

      Usuń
  10. Koniecznie muszę zapoznać się z tym tytułem ;) I jaką ma śliczną okładkę - uwielbiam taką kreskę ^^

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Też chętnie ogłosiłabym taki protest :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Ale piękna, urocza i słodka okładka!

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciekawa książeczka, lecz ja ostatnio wolę jakoś bardziej doroślejszą literaturę.

    OdpowiedzUsuń
  14. Chętnie się zapoznam z książką i jej mądrościami życiowymi :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Przed chwilką na facebooku mignęła mi okładka tej książki, chyba można ją w jakimś konkursie wygrać :) Muszę zaraz go poszukać.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Varia czyta , Blogger