11:00

Forrest Gump - Winston Groom


Po kilkudziesięciu latach od premiery filmu, wreszcie nadarzyła się okazja, żeby poznać pierwowzór jednej z najpiękniejszych historii o człowieku.

Forrest ma niski iloraz inteligencji, przez co powszechnie uważany jest za idiotę. Dzieci się z niego śmieją, nauczyciele odsyłają do szkoły specjalnej. Dopiero przypadek sprawia, że inni odkrywają drzemiące w jego wnętrzu talenty. Najpierw sportowy, potem matematyczny, nie brak mu również szczęścia do ludzi i popadania w tarapaty, stąd jego życiorys staje się nagle barwny i burzliwy.   

Winston Groom stworzył bohatera, który dla mnie zawsze będzie nosił twarz Toma Hanksa. Filmowe naleciałości wyraźnie odbijały swoje piętno na książce. Różnica między jednym a drugim jest ogromna, ale choć większe wrażenie zrobił na mnie film, książką też czuję się zauroczona. Już sam język Gumpa zasługuje na uwagę. Jego uproszczenia i przekręcenia stanowią znaczną część jego osobowości, mimo to uroku i zdolność wyciągania wniosków mu też nie odmówię. 

Forrest Gump to osobowość kultury, postać przez pryzmat której doskonale widać, jak można sterować światem. Z idioty da się zrobić milionera, a prostego chłopaka wykorzystać do niecnych celów. 

Zaskakująca i mądra. Dobrze, że jest ciąg dalszy.


http://www.taniaksiazka.pl/

Książkę z rabatem kupisz na 

Winston Groom "Forrest Gump"
Ilość stron: 280
Wyd. Zysk i S-ka
Ocena: 5/6

16 komentarzy:

  1. Film znam świetnie, a do książki miałam póki co jedno podejście kilka lat temu, niestety zakończone niepowodzeniem. Planuję zabrać się za nią niedługo i mam nadzieję, że tym razem przypadnie mi do gustu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mnie książkowa wersja kusiła od dawna, więc też inaczej się do niej wzięłam. nie można sztywno trzymać się wydarzeń z filmu, a będzie ok.

      Usuń
  2. Nawet nie wiedziałam, że jest książka. Film znam bardzo dobrze. Z chęcią ją przeczytam, bo Foresta uwielbiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Widziałam jedynie film, ktory zreszta jest bardzo dobry. Jedna z najpiekniejszych historii o zyciu jakie poznalam.
    Zapraszam na nowy post:
    http://kruczegniazdo94.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w książce brakuje magii, jednak sam motyw i bohater w papierowej wersji też dają radę.

      Usuń
  4. W porównaniu z filmem książka wypada średnio. Forrest taki gburowaty w niej jest.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie powiedziałabym, że gburowaty, raczej mniej pojęty i bardziej zdany na ślepy przypadek.

      Usuń
  5. Ola z książki zawsze z nami8 lutego 2016 14:50

    Też uważam, że książka jest niezła. Filmu nie pobija, ale nie uważam, by jej zła sława była zasłużona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w porównaniu z filmem jest gorsza, możne w opiniach przejawiają się niespełnione nadzieje.

      Usuń
  6. Nie miałam okazji jeszcze czytać książki. Z pewnością po nią sięgnę, choć muszę przyznać, że kiedy najpierw oglądam film, a później czytam książkę - najczęściej byłam rozczarowana tym drugim. Dużo lepiej w drugą stronę ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. książka mu mieć element zakoszenia. choćby film był słaby i tak odbiera nam tajemnicę zakończenia i w tym cały szkopuł.

      Usuń
  7. Film mimo wszystko lepszy.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Varia czyta , Blogger